Penguin Books was de eerste uitgever die boeken uitbracht in paperback, zodat literatuur overal en voor iedereen beschikbaar zou worden, in plaats van enkel voor rijke mensen in boekwinkels. De covers reflecteerden de nieuwe alomtegenwoordigheid van literatuur: de boeken die Penguin uitbracht kregen een uniforme kaft, waarop in simpele, schreefloze letters de auteur en titel vermeld stonden, omlijst door oranje.
Inmiddels zijn deze covers een fenomeen geworden. Door zijn simpliciteit is een typische Penguin-paperback nog altijd van afstand te herkennen. Het ontwerp dat juist bedacht was om zijn simpele, goedkope uitvoerbaarheid heeft nu een zekere esthetische status gekregen; er is via de Penguin-site een heel scala aan merchandise te koop met de voorkanten van beroemde uitgaven te koop, van canvas doeken voor aan de muur tot theedoeken en notitieboekjes. De boeken zijn bijna kunstobjecten geworden; er zijn zelfs geschilderde versies van te krijgen.
Waarschijnlijk was deze merchandise er nooit gekomen als dit specifieke ontwerp was toegepast op, zeg, pakken wasmiddel of lucifers. Juist het feit dat het de voorkant van een boek is maakt deze producten voor de consument aantrekkelijk; met een canvas The Great Gatsby aan de muur geef je aan dat je literair onderlegd bent, maar ook dat je van mooie dingen houdt. Op deze manier heeft literatuur een wel heel vreemde crossover gemaakt naar een ander medium; enkel de titel van het boek blijft over, als onderdeel van een afbeelding. Toch blijft er een deel van de originele lading die het boek heeft, evenals de associatie die men heeft bij het Penguin-boek, bewaard, en misschien zorgen deze producten er zelfs voor dat bepaalde klassiekers van de literatuur weer meer op de voorgrond komen te staan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten