Aura
In het Pantheon in het
Letterkundig Museum zijn Nederlandse en Vlaamse schrijvers vanaf de
middeleeuwen tot heden te bewonderen. Er is hier van alles te zien, zoals originele
handschriften van Vasalis en Heijermans, maar ook het carnavalskostuum van
Lucebert. Een voorbeeld van een object dat hier aura heeft, is de eerste brief
van Aagje Deken aan Betje Wolff. Walter Benjamin definieerde aura als ‘the here and now
of the work of art - its unique existence in a
particular place’. Nu is een brief natuurlijk geen kunstwerk, maar wanneer we
kijken naar de historische context krijgt deze brief toch aura. Deken
beschuldigt Wolff in de brief namelijk ‘zoetheden’ en ‘grilligheden’, waarmee
zij doelde op haar losbandige gedrag. Wolff reageerde hierop door Deken uit te
nodigen haar persoonlijk te ontmoeten om de waarheid te achterhalen. De vrouwen
konden het goed met elkaar vinden en schreven samen succesvolle romans,
waaronder Sara Burgerhart, de eerste
Nederlandse briefroman. Deze brief is dus de aanleiding voor het ontstaan van
een belangrijk schrijversduo uit de Nederlandse literatuurgeschiedenis.
Zoals gezegd heeft het
aura volgens Benjamin te maken met de authenticiteit en uniciteit van een
kunstwerk. Een kunstwerk wordt immers maar één keer gemaakt en is daarmee niet
herhaalbaar. Benjamin ging met
reproduceerbaarheid vooral in op beeldende kunst. Op literatuur is dit begrip lastiger
te betrekken, omdat boeken immers altijd worden gedrukt en dus gereproduceerd.
Deze brief is echter niet reproduceerbaar; het is door Deken op een zeker
moment geschreven. We zien haar handschrift en het papier dat zij zelf heeft
beschreven. Deze brief heeft daarom zeker aura.
Opdracht 5 VWO
Een opdracht om leerlingen uit 5 VWO kennis te laten maken met het begrip aura is de volgende: De leerlingen lezen op school de roman Terug tot Ina Damman. In het Letterkundig Museum zijn twee versies van dit boek te vinden, namelijk het originele handschrift van Vestdijk en een digitale versie hiervan (het handschrift wordt op een muur geprojecteerd, alsof het op de muur wordt geschreven). Vervolgens vergelijken zij deze drie versies van de roman. Zij beantwoorden dan de volgende vragen: Wat zijn de verschillen tussen de drie versies? Welke versie heeft volgens jou het meeste aura en waarom dan?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten