Van het object dat ik
heb uitgekozen is de auteur niet bekend. Natuurlijk ligt het voor de hand een
handschrift uit te kiezen, omdat deze al snel aan de kenmerken van een object
met aura voldoen. Het is niet reproduceerbaar en voor een bepaalde context
geschreven. Het is echter lastig om het begrip aura van Benjamin ook te
gebruiken voor literatuur in plaats van voor kunstvoorwerpen, omdat literatuur
altijd gereproduceerd zal worden. Een voorbeeld van een tekst dat aura heeft, is
het handschrift van het middeleeuwse verhaal Beatrijs. Beatrijs is een
befaamde Maria-legende. Waarom heeft dit werk zoveel aura? Om die vraag te beantwoorden wil ik nog een
belangrijk begrip introduceren, namelijk bibliographic
code. Hieronder verstaat Bornstein: ‘cover design, page layout, or spacing,
among other factors. […] as well as prefaces, notes, or dedications that affect
the reception and interpretation of the work’. Vooral de mooie versieringen met
lombarden, initialen, randen en miniaturen, die in de middeleeuwen op de tekst
aangebracht werden, geven dit object aura. Het perkament waarop het is geschreven,
geeft een gevoel van iets dat onreproduceerbaar is. De versieringen die de
miniaturist en rubricator op de tekst aanbrachten, waren vooral om te wijzen op
belangrijke stukken tekst. Daarnaast ziet het er mooi uit. Zelf heb ik het
verhaal gelezen in een boekje zonder al deze versieringen. Juist deze
bibliografische code geeft het kunstwerk aura, want met deze versieringen kan
dit handschrift met recht een kunstwerk genoemd worden.
-
Bekijk
het handschrift in het letterkundig museum en maak er een foto van.
-
Zoek
een andere druk van het verhaal op dbnl.nl of leen hem bij de bibliotheek. Lees
het verhaal ieder voor zich.
Als
deze stappen zijn gezet kunnen de volgende vragen beantwoord en uitgevoerd
worden.
Opdracht 1 - Aura
A)
Wat
roep het handschrift voor gevoel bij je op?
B)
Wat
zijn de verschillen die je opvallen aan de twee drukken?
C)
Wat
maakt het meeste indruk op je en waarom?
Opdracht 2 - Remediatie
Voor
deze opdracht maak je een filmpje of strip van het verhaal. Dit presenteer je
voor de klas. En je vertelt hierbij of het verhaal nu aan aura heeft verloren en waarom.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten