dinsdag 19 maart 2013

Literaire wandeling door Amsterdam


Jacob van Lennep


Op de hoek van de Jacob van Lennepstraat is op de muur het gedicht Aan een roosje van Van Lennep geverfd. Tegen de achtergrond van het gedicht is een naakte vrouw afgebeeld en een schilder die de tekst op de muur lijkt aan te brengen. De tekst van het gedicht is niet leesbaar door de breuken die zich in de zinnen voordoen. Toen de schildering eenmaal af was, was er veel protest in de straat. Zo werden er verfbommen op de muur gegooid omdat de afbeelding van de naakte vrouw vulgair zou zijn. De voorstanders van de muurschildering gooiden in reactie daarop rotte eieren op de deuren van de huizen in de straat. Ter compensatie hebben de bewoners een geldbedrag gekregen van de gemeente om vitrage en planten te kunnen kopen zodat het zicht op de schildering enigszins vertroebeld zou worden. Ook is het geslachtsdeel van de vrouw gecensureerd. Deze kwestie laat de ‘presence of the work of art in history’ zien. Door de reacties op de muurschilderingen worden maatschappelijke vraagstukken opgeworpen zoals de vraag wat kunst is en of er naakt op straat vertoond mag worden. Deze vragen zijn verbonden aan de tijd waarin wij leven. Zo is het aannemelijk dat in de jaren zestig deze schildering totaal niet aanstootgevend zou zijn gevonden, terwijl mensen dat nu wel vinden. Dat schetst de afnemende tolerantie omtrent naakt. Omdat het kunstwerk op verschillende plekken in de geschiedenis een andere reactie zou oproepen, is het een voorbeeld van de ‘presence of the work of art in history’.

 

Multatuli


Vanuit het P.C. Hoofthuis is het standbeeld van Multatuli te zien. Het beeld is op verschillende manieren te interpreteren. Zo is het standbeeld in de eerste plaats een index. De fysieke band van het teken komt direct overeen met de betekenis. Het standbeeld is in de vorm van Multatuli en vormt Multatuli ook uit. Daarnaast kun je het standbeeld ook zien als een symbool. Het beeld staat niet alleen voor Multatuli maar ook voor maatschappelijke en politieke kwesties. Zo was er een actie van RaRa (een groep die zich hard maakte tegen racisme) waarbij de naam van een van de leden op het standbeeld werd geschreven. Het betreffende lid was eerder opgepakt naar aanleiding van een van zijn acties, maar werd vervolgens vrijgelaten. Met zijn vrijlating werd zijn naam op het standbeeld geschreven. Je zou kunnen zeggen dat RaRa zich identificeert met Multatuli omdat beiden in opstand komen tegen de onderdrukking van de gekleurde medemens. Het standbeeld is op die manier een symbool tegen de onderdrukking.  

Daarnaast staat het standbeeld symbool voor de politiek die te weinig om cultuur geeft. Het standbeeld werd niet gesubsidieerd door de overheid, maar moest gefinancierd worden door een boek uit te geven waarin schrijvers zich uitten over Multatuli. Met de opbrengst werd het beeld betaald. Deze link met de politiek die zich niet genoeg inzet voor cultuur, is het beeld een symbool geworden voor de ondergesneeuwde positie van cultuur. Zo werd vorig jaar een poster op het beeld bevestigd met de boodschap dat theater De Engelenbak niet gesloten mocht worden. Het falende cultuurbeleid van de politiek werd zo zichtbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten