donderdag 21 maart 2013

Literaire stadswandeling


‘Aan een roosje’ als muurschildering
Het gedicht ‘Aan een roosje’ is afgebeeld op de muur in de Jakob van Lennepstraat om de buurt aantrekkelijker te maken. Kunst zou voor sociale binding moeten zorgen en de meeste bewoners leken hier ook mee in te stemmen. Toen de muurschildering met het gedicht echter verscheen, werd er veel ophef veroorzaakt door de buurtbewoners door de ‘naaktheid’ ervan. Om de bewoners tegemoet te komen, hebben zij een vergoeding gekregen om gordijnen of vitrage te kopen. Dit was echter nog niet genoeg. Er zijn verfbommen op het geslachtsdeel gegooid, daarna is dit gecensureerd met pixels.

Het gedicht van Van Lennep wordt steeds een muurschildering genoemd. Dit is dan ook toepasselijk, omdat het gedicht zelf nauwelijks te lezen is. Vele letters of zelfs woorden vallen weg, omdat ze worden onderbroken door ramen en door de schildering van ‘de dichter’ en de naakte vrouw. Er is eigenlijk niets meer over van de linguïstische code. De bibliografische code is eveneens veranderd. Het werk heeft door deze remediatie aan aura verloren. Je zou wel kunnen zeggen dat met deze muurschildering een nieuw aura is gecreëerd. Vandaar dat dit gedicht ook ‘presence of work art in history’ bevat. De functie van het gedicht is veranderd door de verandering in de bibliografische code. De schildering is bekeken in de context van vandaag. '
 
Beklad met verfbommen
 
Voor bekladding



















Multatuli als symbool

In eerste instantie is het standbeeld van Multatuli op de Torensluis in Amsterdam een icoon te noemen. Het is een icoon, omdat er overeenkomsten worden geschetst met de schrijver. Hoewel het lichaam van Multatuli op het standbeeld niet geheel is, is er een poging gedaan hem af te beelden. Het is opvallend dat zijn hoofd groter is dan de rest van zijn lichaam, dit om aan te duiden dat het echt een denker was. Daarnaast zou het standbeeld ook een symbool genoemd kunnen worden. Het beeld is meerdere keren ingezet om actie te voeren. Zo schreven de leden van RaRa (Revolutionaire Anti-Racistische Actie) op het standbeeld: ‘René is vrij’ (zie afbeelding). De actiegroep RaRa gebruikten hierbij het standbeeld om hun kritieken te uiten op het apartheidsregime in Zuid-Afrika. Multatuli is daarbij een symbool voor de strijd die zij daartegen leverde. Dit omdat Multatuli ook kritiek had op de onderdrukking van de Indonesische bevolking.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten