‘Aan een roosje’ als muurschildering
Het
gedicht ‘Aan een roosje’ is afgebeeld op de muur in de Jakob van Lennepstraat
om de buurt aantrekkelijker te maken. Kunst zou voor sociale binding moeten
zorgen en de meeste bewoners leken hier ook mee in te stemmen. Toen de
muurschildering met het gedicht echter verscheen, werd er veel ophef
veroorzaakt door de buurtbewoners door de ‘naaktheid’ ervan. Om de bewoners tegemoet
te komen, hebben zij een vergoeding gekregen om gordijnen of vitrage te kopen.
Dit was echter nog niet genoeg. Er zijn verfbommen op het geslachtsdeel
gegooid, daarna is dit gecensureerd met pixels.
Het
gedicht van Van Lennep wordt steeds een muurschildering genoemd. Dit is dan ook
toepasselijk, omdat het gedicht zelf nauwelijks te lezen is. Vele letters of
zelfs woorden vallen weg, omdat ze worden onderbroken door ramen en door de
schildering van ‘de dichter’ en de naakte vrouw. Er is eigenlijk niets meer
over van de linguïstische code. De bibliografische code is eveneens veranderd.
Het werk heeft door deze remediatie aan aura verloren. Je zou wel kunnen zeggen
dat met deze muurschildering een nieuw aura is gecreëerd. Vandaar dat dit
gedicht ook ‘presence of work art in history’ bevat. De functie van het gedicht
is veranderd door de verandering in de bibliografische code. De schildering is
bekeken in de context van vandaag. '
Beklad met verfbommen |
Voor bekladding |
Multatuli als symbool
In
eerste instantie is het standbeeld van Multatuli op de Torensluis in Amsterdam
een icoon te noemen. Het is een icoon, omdat er overeenkomsten worden geschetst
met de schrijver. Hoewel het lichaam van Multatuli op het standbeeld niet
geheel is, is er een poging gedaan hem af te beelden. Het is opvallend dat zijn
hoofd groter is dan de rest van zijn lichaam, dit om aan te duiden dat het echt
een denker was. Daarnaast zou het standbeeld ook een symbool genoemd kunnen
worden. Het beeld is meerdere keren ingezet om actie te voeren. Zo schreven de
leden van RaRa (Revolutionaire
Anti-Racistische Actie) op het standbeeld: ‘René is vrij’ (zie afbeelding). De
actiegroep RaRa gebruikten hierbij het standbeeld om hun kritieken te uiten op
het apartheidsregime in Zuid-Afrika. Multatuli is daarbij een symbool voor de
strijd die zij daartegen leverde. Dit omdat Multatuli ook kritiek had op de
onderdrukking van de Indonesische bevolking.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten