dinsdag 19 maart 2013

Nostalgie


De termen aura en nostalgie hangen nauw met elkaar samen. Hoe ontstaat het aura van een werk, een tekst of zelfs van een maatschappelijk construct. In het ontwikkelen van een beeld van “de werkelijkheid”, onze wereld hechten wij waarde aan beelden die wij denken te kennen. Het construct van onze wereld dat wij baseren op iets wat de mensheid zelf heeft bedacht noemt Baudrilliard een simulacrum. De meeste mensen hebben nog nooit een vliegtuig in het echt zien neerstorten. Ze kennen het van TV. Het beeld van waarheid wordt dus niet door de persoon zelf gecreëerd maar door het medium TV. Het simulacrum  brengt ondanks gebrek aan oorspronkelijkheid en authenticiteit een aura met zich mee. Het geeft ons een gevoel van een werkelijkheid die we niet kennen. Zo vormen we een nostalgisch beeld van bijvoorbeeld La Belle Epoque in Parijs door films als  Moulin Rouge. Een werkelijkheid die voor ons in deze tijd niets meer is dan een gecreëerd beeld maar toch voor ons nostalgisch aandoet. Het creëren van een werkelijkheid via het gebruik van verschillende media kunnen het aura van een werk of een maatschappelijk construct als bijvoorbeeld een tijdperk opbouwen en vormen.


De drang naar nostalgie neemt in het tijdperk van technologische revolutie een ambigue plaats in. Aan de ene kant een drang naar vooruitgang, improvisatie en met name gemak. Alles in een is door de ipad mogelijk, het vervangt boeken, bordspellen, TV, radio, huisdieren. De paradox hier is dat het niet altijd beter wordt. Een fragment uit DWDD van afgelopen vrijdag dat laat zien hoe toch niet zo alles omvattend de nieuwe techniek is.



bekijk van 3.44 - 4.20



Geen opmerkingen:

Een reactie posten